Weg met die kilo’s
Aan het begin van het jaar is de weg nog geplaveid met goede voornemens.

Weg met die kilo’s
Goede voornemens. Aan het begin van het jaar is de weg nog geplaveid met goede voornemens. Zoals een dagelijks ommetje na het eten of met de fiets naar het werk. Gaandeweg verwatert dat door allerlei oorzaken. Wist je dat voor Blue Monday (maandag 17 januari) al veel goede voornemens zijn gesneuveld? Voor je het weet, zit er weer een kilootje aan.

Doorzetten, een doel stellen en volharden. Een gezonde leefstijl en afvallen komen niet aanwaaien. Je moet er wel wat voor doen. Het kost wat extra vrije tijd, maar je krijgt er ook veel voor terug. Wat dacht je van complimenten? Mooi toch!

Geen alcohol
Een maand geen alcohol drinken. Steeds meer mensen beginnen het nieuwe jaar met dry janauri. Je lichaam krijgt een reset en je valt vanzelf een paar kilo’s af. Als je eenmaal begint, dan went een glas water of tomatensap al heel snel. Het helpt ook om gelijktijdig je eetpatroon aan te passen: minder vet, minder koolhydraten en minder suiker eten.

Zo begin je met je nieuwe leefstijl!

Bepaal je startmoment
Wees niet bescheiden en hang je nieuwe leefstijl aan de grote klok. Door je voornemen te delen met familie, kinderen en vrienden, blijf je scherp. Zij tikken je immers op de vingers als het mis dreigt te gaan. In korte tijd verbaast het niemand meer dat je een tompouce of bastognekoekje bij de thee afslaat.

Kom niet in de verleiding
Ongetwijfeld herkenbaar: later op de avond krijg je trek in iets lekkers. In de koelkast staan nog een paar restjes. Niet doen! Ruim de kliekjes in de koelkast meteen op.

Maak een ‘afval’-boodschappenlijstje
Afvallen vraagt om discipline. Zorg voor voldoende gezond voedsel, zoals fruit en groente. Ook magere producten helpen een handje als je wilt afvallen. Maak daarom een boodschappenbriefje op maat en bepaal vooraf wat je de komende dagen gaat eten. Mocht je het nog niet weten: voorverpakte sapjes, salades en lightproducten zijn dikmakers.

Drink veel water en thee
Drink veel water en thee! Dat is goed voor je vochthuishouding en het stilt ook het hongergevoel. Drink geen sapjes en frisdranken, daar zitten veel suikers en calorieën in. Het kost wat tijd, maar zelfgemaakte smoothies gaan er deze periode ‘in als koek’.

Blijf bewegen
Voldoende bewegen en gezond eten is een solide basis voor je gewichtsverlies. Maar doe het wel met plezier en voel het niet als een verplichting. Reserveer zeker twee momenten per week waarop je gaat sporten. Lukt het niet alleen, dan kun je altijd nog een fiets- of loopmaatje zoeken. Samen gezellig sporten en samen afvallen schept een band.

Schadevrije jaren overdragen
Sinds 1 januari zijn de schadevrije jaren overdraagbaar.